X بستن تبلیغات
روش تدریس فعل ماضی :: نمونه سوال و مطالب آموزشی عربی،پیام آسمانی وقرآن متوسطه اول

نمونه سوال و مطالب آموزشی عربی،پیام آسمانی وقرآن متوسطه اول

پایه هفتم - هشتم - نهم- اول -دوم -سوم متوسطه اول وبلاگ مبین دشتی

نمونه سوال و مطالب آموزشی عربی،پیام آسمانی وقرآن متوسطه اول

پایه هفتم - هشتم - نهم- اول -دوم -سوم متوسطه اول وبلاگ مبین دشتی

باسلام این جانب مبین دشتی هستم واین وبلاگ شخصی راجهت استفاده دانش آموزان ودبیران محترم ازمطالب آموزشی ونمونه سئوالات عربی ،پیام آسمانی وقرآن دوره ی متوسطه اول طراحی کرده ام ؛امیداست موردتوجه واستفاده همکاران قراربگیرد وباپیشنهادات وانتقادات سازنده خودمارایاری نمایند.
برای جستجو سریعتر ،مطلب موردنظر خودرادرکادر پائین بنویسید وبر روی ذره بین کلیک کنیدو یا اینتر را بزنید.
تبلیغات
آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۹۶، ۱۵:۲۲ - zeinab
    ممنون
  • ۱۹ خرداد ۹۶، ۱۱:۴۳ - FATEME
    THANKS

روش تدریس فعل ماضی

يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۴۱ ب.ظ

 

روش تدریس افعال ماضی به سبک زبان فارسی

بنام خداوند بخشنده مهربان

باعرض سلام ووقت بخیر-یک تجربه را درسرکلاس برای تدریس فعل ماضی اجرانمودم که جهت مشاهده کاربران محترم دراینجا مطرح می نمایم

ابتدابرای اینکه دانش آموز را درجلسه اول با فعل ماضی آشنا وازیک جهت متوجه تفاوت فعل واز جهتی تشابه فعل ماضی درعربی وفارسی بکنیم

برای این کاربهتراست درابتدا وبعدازتدریس المعجم وترجمه متن یک دانش آموز رابلندکنیم وبه اوبگوئیم بیا به طرف من سپس به اوبگوئیم برو به طرف در ودر بزن وسپس در رابازکن وانگاه در سر جایت بنشین(یعنی استفاده از همان افعال موجود در درس).

پس ازاین مرحله از بقیه دانش آموزان می خواهیم کارهای این دانش اموز را ازابتدا تاانتهادربرگه ای یادداشت کنندوبعدان افعال وکارهارا ذکرکننددرنتیجه انان پاسخ خواهندداد:

دانش اموز آمدبه طرف شماو رفت به طرف در ودر زدو در راباز کرد ورفت ونشست دراین مرحله به انان میگوئیم کدام کلمات فعل هستند وانان جواب خواهند داد: امد، رفت ،در زد و....

دراین هنگام ازانان می خواهیم معادل عربی انان رابراساس المعجم به عربی بگویند وانان خواهند گفت: جاء، ذهب، طرق، فتح و...پس ازپایان اظهارنظراتشان به انان گوشزدمی کنیم که عربی هم مانند فارسی است

همانطورکه مثلا به پنجره می گوئیم نافذة به رفت هم می گوئیم ذَهَبَ

که بااین کارمی توان هم به شباهت فعل درفارسی وعربی اشاره کرد که هیچ فرقی ازاین نظرندارند واین کار ملکه ذهن انان می شود وهم می توان به تفاوت ان اشاره کرد(تفاوت لفظی)وبه انان گفت درعربی بجای آمد می گوئیم جاء و....سپس همین کار رابرای مثنا وجمع هم انجام می دهیم
این روشی بود که من درابتدای شروع درس پنجم (فعل ماضی1)انجام دادم وفکر کنم برای دانش اموزانم نیز جذاب وجالب بود

برای خودم تجربه ای خوب بودوامیدوارم برای همکاران نیز  تجربه ای مناسب باشد


وحتی با این کاردانش اموزان به طورغیرمستقیم پی به ضمایر فاعلی نیز می برند (که نیازی به توضیح ما هم نیست)بطوری که درسرکلاسم بعضی دانش اموزان در بعضی دروس(ن) سمعن راگفتند ضمیر است وگفتند( وا) درلعبوا نیز ضمیر است وهمچنین برای بقیه فعل ها دقیقا ضمایرمتصل فاعلی رامشخص می کردند

این کار رامی توان به این شکل بانوشتن برروی تابلو انجام داد

 (بجای کلمات مذکر ومونث داخل پرانتز بهتراست تصویرآدمک درج شود)

فارسی

معادل عربی

 

 

 

رفتم

ذهبتُ

 

 

 

رفتی

ذهبتَ(مذکر)

ذهبتِ(مونث)

 

 

رفت

ذهبَ(مذکر)

ذهبتْ(مونث)

 

 

رفتیم

ذهبنا(مذکرومونث)

 

 

 

رفتید

ذهبتما(مذکر)

ذهبتما(مونث)

ذهبتم(مذکر)

ذهبتن(مونث)

رفتند

ذهبا(مذکر)

ذهبتا(مونث)

ذهبوا(مذکر)

ذهبن(مونث)

چنانچه دانش آموزی توضیح بیشتری خواست بیان می کنیم که:

رفت یعنی ذهب و ـَ م یعنی تُ( وهیچکاری هم به علامت صیغه متکلم وغائب وغیره نداریم )

فقط میگوئیم همانطور که درفارسی علامت اول شخص است دراینجا نیز تُ علامت همان اول شخص است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه